Gratisreklam

Något av det viktigaste vi har fått lära oss på journalistutbildningen so far är att aldrig ge någon gratisreklam. Nyheter ska ha allmänintresse och innan man publicerar ska man alltid fråga sig "Vem tjänar på att jag skriver detta?"

Det här är en kunskap som kanske borde förmedlas till Sundsvalls Tidning. (Största tidningen i Sundsvall) För hur mycket objektivitet finns i den här artikeln?

http://www.st.nu/nyheter/arbete.php?action=visa_artikel&id=716714

Bauhaus tackar säkert och tar emot.

Hur den skulle göras okej för publicering? Ta in en kritiker som är emot de stora kedjorna, expanderingen av Birsta eller bara elektronik! Och vinkla inte artikeln på att Bauhaus öppnar utan kanske att Birsta byggs ut ytterligare?

Ja, min utbildning kanske har stigit mig lite åt huvudet. Jag kan till exempel inte titta på Rapport längre för allt jag tänker är "alldeles för lång täckbild", "där tittade programledaren ner innan inslaget kommit igång", "dålig ljussättning" och "aja baja, man får inte avsluta ett inslag med ett talking head!"
Med andra ord missar jag alla viktiga nyheter.
Yrkesskadad innan man ens har hunnit ut på sin första praktik. Fint.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback